بررسی نقاشی نابینایان و کم بینایان در دوران معاصر (از دهه پنجاه تا نود ه.ش)

پایان نامه
چکیده

چکیده:هدف از نگارش این مقاله،دستیابی به دیدگاهها وفرضیاتیست که به اثبات رساند، نابینایان نیز مانند افراد بینا می توانند نقاشی کنند ومفهوم رنگ و فضای دو بعدی را درک کرده و تشخیص دهند. نگارنده این مقاله سعی کرده با توجه به نیاز جامعه نابینایان وکم بینایان در عرصه هنر، به ویژه هنرهای تجسمی، به موضوع نقاشی نابینایان بپردازد.این پژوهش از طریق مصاحبه و مشاهده با افراد نابینای مطلق و کم بینایان در سنین مختلف صورت گرفته،و دیدگاههاوعقاید نابینایان را در مورد نقاشی و شناخت بصری مورد مطالعه و تحقیق قرار داده است.نتایج حاصله از این تحقیقات نشان داده، کهبرخی از نابینایان، به نقاشی علاقمند وبه خوبی در مورد هنرهای تجسمی به بحث وگفتگو میپردازند. در ابتدا پژوهش به این نتیجه رسیدیم؛ نه تنها روشی کاربردی برای نابینایان وجودنداشته ودرک مشخصی از نقاشی و فضای دو بعدی ندارند،بلکه آنها دوره آموزشی خاصی در زمینه نقاشیندیده اند. همچنین از بررسی این تحقیق به اینفرضیه میرسیم که با نظر گرفتنِ حافظه دقیق و بهره گیری از حواس چند گانه وقوی نابینایان نسبت به افراد بینا، نابینایان نیزمی توانند مفهوم هنرهای تجسمی بخصوص نقاشی را درک کرده وآثارهنری بسیاری خلق نمایند.مولف در این اثرکوشیده گامی موثردر جهت اعتلای فرهنگ نابینایان که خود یک فرهنگ است بردارد وبه اثبات رساند، که آیا فرد نابینا نیز می تواند همچون فردبینا نقاشیکند؟...روش تحقیق در این مقاله به صورت،توصیفی،تحلیلی وجمع آوریمنابع کتابخانه ای(نوشتاری وتصویری) با توجه به مشاهده و مصاحبه با افراد نابینا می باشد. کلید واژه ها :نابینا، نقاشی نابینایان، رنگ شناسی نابینایان ، هنر نابینایان

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

رویکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، در اطلاع رسانی به نابینایان و کم بینایان

مقاله حاضر با هدف اطلاع رسانی بیش تر و بهتر به نابینایان و کم بینایان در کشور ضمن مرور اجمالی بر مفاهیم اطلاع ر سانی، کتابخانه و آرشیو به تشریح وظایف و اهداف کتابخانه ها و آرشیوها، ناظر بر اطلاع رسانی و توجه به نیاز مراجعان به کتابخانه از جمله نابینایان و نیمه بینایان پرداخته، آماری از بزرگی تعداد آنها و روند افزایش آنها در جهان ارائه داده، نقش دولت و مجامع بین المللی در تامین حقوق اجتماعی و تو...

متن کامل

علل نابینائی و کم بینائی در جامعه نابینایان و کم بینایان تحت حمایت سازمان بهزیستی استان اردبیل

مقدمه و اهداف با توجه به اینکه  اختلالات بینائی، هنوز هم یکی از مشکلات بهداشتی و درمانی کشورها می باشد، این مطالعه  جهت تعیین علل نابینائی و کم بینائی در جامعه نابینایان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان اردبیل  انجام گرفت . مواد و روش ها این مطالعه به روش توصیفی و تمام شمار[1] انجام گردید. جامعه مورد بررسی، همه نابینایان و کم بینایان تحت حمایت بهزیستی، واقع در کلیه مناطق شهری و روستائی شهرستانهای ...

متن کامل

طراحی مرکز آموزشی فرهنگی نابینایان و کم بینایان گرگان

درک کیفیت هر فضا به میزان استفاده از ابزارهای ادراک انسان بستگی دارد.و در این میان نابینایان و کم بینایان فاقد ابزار ادراک بصری هستند و برای درک بهتر محیط نیازمند فضایی با ویژگی های متفاوت می باشند. بدین منظور، با توجه به اهمیت نقش سیستم بینایی در ادراک محیط ، بخصوص درک فضاهای دور از دسترس ،این پرسش به وجود می آید که چه عواملی در بهبود کیفیت فضا برای افراد دارای مشکل بینایی موثرند؟در این میان ،...

تصویر دانشجویان در داستان‌های کوتاه قبل از انقلاب اسلامی (از دهه بیست تا پنجاه شمسی)

دانشجویان به عنوان یکی از اقشار نوظهور‌‌ در جامعه ایران تلقی می‌شوند که از نخستین سال‌های تأسیس دانشگاه به منزله نمادی از تجدد و طبقه متوسط شناخته شده‌اند. آنان به دلیل توسعه نامتوازن صورت گرفته در دوران پهلوی هم با سنت در تعارض بوده‌اند و هم با تجدد. هدف از پژوهش کتاب‌خانه‌ای حاضر بررسی نوع نگاه نویسندگان به منش و کنش دانشجویان در داستان‌های کوتاه دهه‌های بیست تا پنجاه شمسی است. با مطالعه این ...

متن کامل

نقش نقاشان زن، در احیا و حفظ سنت نگارگری در نقاشی معاصر ایران (در دهه 50 تا 80)

علیرغم گسترش همه‌جانبۀ مبانی هنرهای تجسمی مدرن، و انبوه سبک­ ها و تکنیک‌های مختلفی که به سرعت در دنیا منتشر می‌شوند، نگارگری ایرانی، چه به صورت بالفعل و چه به صورت بالقوه کارکردهای بصری و بیانی فراوانی یافته ‌است. با حضور پر شمار زنان به عنوان نقاش در تاریخ هنر ایران در دوران معاصر، نقاشان زن ایرانی، علاوه بر کاربست روش‌ها و تکنیک‌های غربی، در به کارگیری برخی شگردهای تصویری این گنجینه بصری در ن...

متن کامل

بررسی سیر تحول نقش هارپی در هنر ایران (از دوران پیش از تاریخ تا دوران معاصر)

هارپی به‌عنوان مخلوقی ترکیبی، قدمتی طولانی در هنر ایران دارد و باید خاستگاه آن را در هنر پیش از تاریخ جست. این نقش به‌عنوان موجود ترکیبی انسان- پرنده، با اساطیر کهن گره خورده است و در گذر زمان، در فرم مشخص و مفاهیم متفاوت استمرار ‌‌یافته ‌‌است. هارپی را در دوران پیش ‌‌از تاریخ، حامل مردگان به جهان دیگر تصویر می‌‌کردند که در دوران تاریخی با مفاهیم اسطوره‌‌ای پیوند خورد و در دورۀ اسلامی با مفاهیم...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023